İranlı sanatçı Farid Farjad: Kemanımı Suskun Halkım İçin Konuşturuyorum
‘Kemanı ağlatan sanatçı’ olarak bilinen İranlı keman virtüözü Farid Farjad, müziklerindeki hüznün kaynağını; “Kemanımı, konuşamayan suskun halkım için konuşturuyorum.” sözleriyle açıkladı. İran halkının aç ve 2 ayda bir ancak et yiyebilen insanlarla dolu olduğunu dile getiren Farjad, İran’ın Avrupa’daki görüntüsünü de beğenmediğini kaydetti.
İran devriminin ardından ülkesini terk eden ve 30 senedir Amerika’da yaşayan İranlı müzisyen Farjad, müziğindeki hüznü Cihan Haber Ajansı’na (Cihan) anlattı. Parçalarındaki hüznün İran halkının yönetimden dolayı çektiği acılar ve hüzünden kaynaklandığını söyleyen Farjad, “Halkımızın çoğu konuşamıyor ve kendini anlatamıyor. Ben kemanımla onları konuşturuyorum. Sahnede de olsam, sokakta da olsam hep bu acıları düşünüyorum. Keman, iç dünyamdaki acıları dışarı yansıtmama yarayan bir araçtır. Hep bu düşünceler ve hüzün içerisindeyim.” dedi.
İran halkının aç ve 2 ayda bir ancak et yiyebilen insanlarla dolu olduğunu dile getiren Farjad, İran’ın Avrupa’daki görüntüsünü de beğenmediğini kaydetti. Farjad, “Avrupa’da tüm devlet başkanlarının bir araya geldiği toplantılarda, İran’dan gelen temsilcileri gördüğümde çok sinirleniyorum. Türkiye’den gelen Cumhurbaşkanı olsun, yetkililer olsun çok şık bir görüntüye sahip. Ama benim kaç bin senelik kültürümü temsil eden kişiler geldiğinde böyle bir görüntü sergilemiyorlar. Avrupa’yı temsil eden bir bayan geldiği zaman bizim yetkililere el uzatıyor ama bayanın eli havada kalıyor. Bu benim kültürüm değil, bir bayanın makamına ihanettir. Genel olarak insana ve insan haklarına aykırı bir harekettir.” eleştirilerinde bulundu.
BATILI MÜZİSYENLER ARTIK RENKLERİNİ DEĞİŞTİRMEK ZORUNDA
Geçtiğimiz sene Türkiye’ye geldiğinde, “İran’da konser vermeyi çok isterim.” sözleriyle özlemini dile getiren Farjad, o günden bugüne herhangi bir teklifin kendisine ulaşmadığını açıkladı. İran’daki 1979 devrimi sonrası ülkesini terk etmek zorunda kalan Farjad, “Devrimden önce İran’da herhangi bir sorunumuz yoktu. Biz devletten maaş alıyorduk ve radyoda program yapıyorduk. Ancak devrimden sonra, müzik, heykel, resim hepsi haram olarak gösterildi ve orada bu tip şeyler yapmak imkansız.” diye konuştu.
Batı ve Doğu dünyasındaki müziğin durumunu da değerlendiren Farjad, müzik teknolojisinin Batı dünyasında oldukça geliştiğini ancak ruh açısından Doğu’nun kendine has durumunun çok daha ileri olduğunu ifade etti. “Batıda müzikte ilerde olan kişiler artık konularını renklerini değiştirmek zorundalar.” diyen Farjad, nedenini ise şu sözlerle anlattı: “Çünkü doğu dünyasının gücüne teslim oluyorlar ister istemez. Batı dünyası Doğu dünyasındaki müzik çeşitliliğine imrenerek bakıyor. Sadece müzik de değil şiir dünyasına da öyle bakıyorlar. Baktığımız zaman yapılan eserlere Batı müzisyenleri Doğu’dan enstrümanlar katıyorlar çalışmalarına.”
Bütün dünyada “Kemanı konuşturan adam” olarak bilinen 1938 Tahran doğumlu Farid Farjad, Tahran Müzik Konservatuarı’nda 1966 yılında klasik müzik üzerine akademik eğitim aldı. Doğu’nun müziği ile Batı’nın müziğini büyük bir ustalıkla sentezleyen sanatçı, An Roozha I, An Roozha II, An Roozha III, An Roozha IV, An Roozha V adlı 5 albümün yanı sıra Golha Orkestrası adı altında bir de karışık eserler yayımladı.