Wu Daozi, Çin’de Resim Sanatının Piri
David Wu, Epoch Times
Wu Daozi (M.Ö. 686 – 760) Tang Hanedanlığının en iyi sanatçısıydı. Wu’nun resimleri figürler, tanrısal varlıklar, Buda, kuşlar, çiçekler, manzara, at arabaları ve silahlar, köprüler ve binalar gibi geniş konuları içeriyordu. Özellikle Buda ve figürler konusunda iyiydi, ve Çin’de binlerce yıl “Resmin Piri” olarak saygı görüyordu.
Wu Daozi doğasında açıksözlü biriydi ve resimleri akıcı fırça darbeleriyle muhteşemdi, önemsiz detaylar yerine içsel manevi güce odaklanıyordu. Wu Daozi’nin çoğu resmi ve duvara asılan resmi tek bir seferde tamamlanmıştı. Wu Daozi’nin duvar resmine Buda’nın başının çevresindeki halesini çizerken, önceden taslağını çizmeden son fırça darbelerini direkt olarak çizdiği söylenir. Tang İmparatoru onu nehrin görünümünü izlemeye ve sonra da resmetmesi için gönderdi. Wu geri döndü, düz bir ipek istedi ve bir gün içinde 300 mil üzerindeki bir manzarayı ipeğin üzerine ön çizim yapmadan direkt olarak çizdi. Aynı ölçüde bir işi tamamlamak diğer saltanat ressamlarının birkaç aynını alırdı.
Bir hikaye bize bir defasında kız kardeşinin çeyizini geleneklere göre hazırlaması gerektiğini anlatır. Ünü yayılmış olmasına rağmen, birçok hayır işi yaptığından kız kardeşine zengin bir çeyiz hazırlayamamıştı. Bu nedenle gece gündüz çalışarak kardeşi için işerini bir kutuya yerleştirerek çeyiz olarak verdi.
Damadı aç gözlü ve züppe biriydi. Çeyizde hiç mücevher ve altın görmediği ve sadece resimler gördüğü için nasıl takdir edeceğini bilemedi ve öfkeyle orayı terketti. Bir gün Wu Daozi’nin kardeşi dışardayken, kutudan tüm resimleri bakmadan aldı ve tek tek onları ateşe verdi. Wu Daozi’nin kardeşi tam zamanında geri geldi ve ipek battaniye kumaşına yapılmış son parçayı kurtardı. Tartışma sonrasında, kardeşi resimle birlikte tek başına örtüsüz bir yatakta resimle uyudu.
Ertesi sabah, kocası kalktı ve battaniye ile karısını gördü. Karısı battaniyeyi çektiğinde resmin önceki haline geri dönerek kıvrıldığını gördü. Resmin canlılığı karşısında afallayarak derin bir pişmanlık içinde nutku tutuldu.
Tüm bu efsanevi mitler Wu Daozi’nin yüksek seviyeli sanatsal becerilerinden gelmektedir. En ünlü resimleri, Çinlilerin özelliklerini ve kıyafetlerinin görüldüğü Budizm resimleridir. Din konusunun çinlileştirilmesi ileriki jenerasyonlar üzerinde büyük etkiye sahip olmuştur. Çin tarihinde Wu Daozi ile rekabet edebilecek pek sanatçı çıkmamıştır.