Çin Heyeti, AB Çin Zirvesinde Basın Toplantısını İptal Etti

Georges Gobet/Bağımsız  Çin medyasına izin verilip içeri alınmasından sonra basın toplantısı iptal edildi

Epoch Times’tan Matthew Robertson’ın haberi

Genellikle hükümetlerin zirve toplantıları sonunda buluşulur ve bir basın toplantısı yapılır. Ancak  Brüksel’deki AB-Çin zirvesinde Çarşamba günü basın toplantısı yapılmadı. Çinli heyet planlanan basın toplantısını iptal etti, orada bulunan gazetecilere göre bunun nedeni  Epoch Times’ında dahil olduğu bağımsız Çinli medyanın , basın toplantısına katılmaları ve soru soracak olmaları olarak düşünülüyor.

Başlangıçta Epoch Times ve New Tang Dynasty Televizyonunda dört basın mensubunun 6 Ekim tarihinde Avrupa konseyi binasına girişinde sözde güvenlik nedenlerinden dolayı izin verilmedi.

Daha sonra izin verildi fakat, izin verildikten sonra basın toplantısı iptal edildi.  

Brüksel’deki Uluslararası Basın Birliği (IPA) Başkanı Lorenzo Consoli, “Bu çok garip ve çok şüpheli bir durum” dedi. “AB-Çin zirvesi son basın toplantısında, bağımsız Çin medya grubunu engellemek için, Çin heyeti tarafından AB organizasyonuna çok güçlü bir baskı olduğunu düşünüyorum” dedi.

Çin Başbakanı Wen Jiabao’unda basın toplantısında olması planlanıyordu.

Başlangıçta girişlerine izin verilmemesi hakkında konuşan Belçika Epoch Times gazetesinden  Lixin Yang “Bu daha önce hiç olmadı”dedi. “Biz düzenli olarak buraya geliyoruz ve birçok farklı zirveler için önemli haberler yaptık. Sadece bu sefer Çin Heyeti burada. Neden diye sorduk fakat bunu bize açıklayamadılar. Basın görevlileri “Bunlar bizim talimatlarımız’ dediler.

Pekin’in bu iki medya şirketine de karşı çıkmalarının sebebi, bu medya kuruluşlarının Çin insan hakları konuları olan, yasa dışı organ ticareti, yolsuzluk ve Çin’deki kötü yönetim ile ilgili doğru, dürüst ve cesur bir şekilde röportaj yapabilmeleri.

Özellikle, Epoch Times’ın yayım serisi olan, “Çin Komünist Partisi üzerine Dokuz Yorum” Çin Komünist Partisinin gerçek doğasını ve tarihini yansıtıyor ve Çin komünist rejiminin hasta zihniyetini gözler önüne seriyor. “Dokuz Yorum’un” yayımlanmasından bu yana 81 milyon Çinli, Komünist parti ile ilgili bütün kurumlar ile ilgilerini keserek partiden ayrıldılar.

Başlangıçta giriş izni red edildikten sonra, Yang ve meslektaşları destek toplamaya başladı: ilk önce AB basın servis personeli olan Consoli ile temasa geçtiler. Daha sonra Reuters ve AP’den olan, iki gazeteci meslektaşları ile beraber geri döndüler.

AP ve Reuters’den olan gazeteciler biraz bekledi fakat sonradan onlara girmek için izin verildi. Yang ve arkadaşlarına sıra geldiğinde, yine reddedildiler. Yang, AP ve Reuters muhabirlerinin fikirlerini şöyle ifade etti, “Bizim içeri girmemize izin verilmediğini görünce bunun inanılmaz olduğunu düşündüler. Bizim meslektaşlarımıza göre, bu kabul edilebilir bir şey değil.”

Akrediteli rozetlerimiz var, bu yüzden tüm basın etkinliklerine Avrupa Komisyonu, Konsey, Parlamento gibi yerlere girmek bize serbesttir ” diye ifade etti Yang.

Söze AB’nin Temel Haklar Şartı olan “Medyanın özgürlük ve çoğulculuğuna saygı gösterilmelidir” sözünü güvenlik görevlilerine gerekçe göstererek, söze başladı “Bizim girmemizi engelleyerek bunu ihlal ediyorsunuz.” diye devam etti.

En sonunda, girmemiz için izin verildi.

Avrupa Konseyi basın bürosu başkanı, Nicolas Kerleroux, daha sonra gecikmeden dolayı Yang’tan  özür diledi.

Zamanın Tükenmesi

Toplantının başlaması için beklerken, toplantının resmen iptal edildiği öğrenildi. Gerekçe ise zirve zamanının tükenmesiydi.

“Buna hiç kimse inanmadı” diyor Yang.

Meslektaşlarının çoğu aynı fikirdeydi.

IPA başkanı Consoli “Açıkçası, buna inanmak zor,” dedi. “Herhangi bir kanıt yok, ama kesinlikle gerçekte, Çin hükümeti, Çin heyetinin, bağımsız Çinli gazetecilerin soru sormak için izin verildiği bir basın toplantısını kabul etmediklerinden şüpheleniyoruz.”dedi.

Yang’ın,  Euro News medyasından  diğer meslektaşları ise etrafta gerçeğin ne olduğu konusunda araştırma yapmaya başladılar. Heyet içinden bir üye ile temas kurmuşlar ve bu kişi ona Çin’de bazı “İstenmeyen” gazetecilerin toplantıya girdiğini ve onlardan soru gelmesini istemediklerini söylemiş.

Yang “Her gazeteci böyle yüksek düzey bir zirvede, ne kadar gecikmiş olursa olsun er geç bir basın toplantısı düzenlendiği bilir.Bu sefer, iptal edildi ve daha önce hiçbir zaman böyle bir gerekçe ile toplantı iptal edilmemişti. Hiçbir gazeteci buna inanmaz”  dedi.

Kanada’da Benzer Olay


Benzer bir olay birkaç ay önce, Çin Komünist Partisi’nin genel sekreteri, Hu Jintao, Kanada’yı ziyaret ettiğinde, gerçekleşti.

25 Haziran tarihli Montreal Le devoir gazetesinde ön sayfada, Kanada Parlamento Basın Galeri başkanı, gazeteci Hélène Buzzetti, “Çin elçilik görevlileri Hu’nun gelişinden birkaç hafta önce yapacakları basın toplantısı için elçilik görevlileri organizatörler ile temas kurarak ve bu iki medyanın (Epoch Times ve New Tang Dynasty Televizyonu) basın toplantısına girmesini istemediklerini belirttiklerini” haber olarak yazmıştı.

Buzzetti’nin haberinin devamında, “Galeri onların bu isteklerini reddedince, Çin elçiliği Kanada Başbakanlığa bu konu ile ilgili giderek, gazeteciler tarafından çalıştırılan Kanada Parlamento Basın Galerisi ile bu konu üzerinde uzlaşma sağlattırmak istedi. Bu iki medyayı dışlamayı başbakanlık reddedince, basın toplantısında tamamen iptal edildi.” diyor.

İngilizce Metin: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/43826/

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.