Yan Liben; Nesneleri Ulvileştiren Sanatçı
Yan Liben (M.S.601-673), Tang Hanedanlığında ünlü bir sanatçıydı. Çoğunlukla Taoist ve Budist hikâyeler, karakterler, manzara, atlar ve arabaların yer aldığı resimleri arasında en ünlü çalışmaları Taoist ve Budist karakterler üzerine olanlardır.
O, figürleri resmetmekte ustaydı. Onun tarafından çizilen İmparatorların ve bakanların portreleri canlı ve gerçekçiydi. İmparatoru uzun boylu ve iri yapılı tasvir ederken, gözlerindeki sağlam kararlığı da yansıttı. İmparatorun poz ve el hareketlerini yakalamak için basit çizimler kullandı. Bakanların resimlerine gelince, onları canlı, her birini kendi şekil, görünüş, kıyafet, yaş ve yüz ifadeleri ile canlandırdı.
“İmparator Taizong, Tibet büyükelçilisini kabulü” başlıklı resim, Yan Liben’in en önemli eserlerinden biridir. Hanedanlığının idari sistemine hayran olan Tibet İmparatorluğu Kralının, Tibet ve Tang Hanedanlığı arasında uzun süreli barışı korumak için evlilik yoluyla ittifak önermek üzere başkent Chang’an elçiler gönderdi. İmparator Taizong bunu büyük bir sevinçle karşıladı. Resim, İmparator Taizong’un elçileri kabul ettiği sahneyi yansıtmaktadır. Portrenin bir tarafında İmparator etrafını saray cariyelerinin çevirdiği tahtında oturmaktadır. Diğer tarafta ise, elçilerin bir teşrifatçı ile İmparatorun huzuruna getirilişi gösterilmektedir. Portre, İmparatorun bilgeliğini ve sevincini ve elçilerin İmparatora duydukları hayranlığı başarıyla tasvir etmektedir.
Ayrıca, figürleri farklı mevki, uyruk ve kimliklerine uygun şekilde tasvir etti. Portrede hiçbir fon bulunmamaktadır. Yan Liben, basit ve düz çizimi ile Çin ve Tibetliler arasındaki önemli tarihi olayları kaydetti. Eser, tarih ve sanat açısından büyük değer taşıyan çok önemli bir çalışmadır.
Tang Hanedanlığı İmparatoru Taizong ve yetkililerini canlandırdığı “Taizong’un Otantik Görünümü” ve “Lingyan Bakanlar Kurulunda Üstün Katkı Sağlayan Yirmi Dört Yetkili”, Yan Liben’in diğer ünlü resimlerindendir.
Yan Liben, antik sanatın harika geleneklerini miras olarak aldı ve onları daha da geliştirdi. Eserleri, sert hatlara ve hoş renklere sahiptir. Resimlerindeki figürler, iyi tasvir edilmiştir ve becerileri antik dönemdekilerin seviyelerini aşmıştır. O, mürekkep ve renkler ile nesneleri ulvileştirebilecek biri olarak takdir edildi ve Çin resim tarihinde önemli bir yere sahiptir.