Çin’de Epoch Times Sansürü Kalktı

Epoch Times şimdi Çin'de internet üzerinden okunabiliyor

Bo Xilai Görevinden Alındı, Epoch Times Sansürü Kalktı

Dev bir merkez-batı kenti olan  Chongqing’in Parti Başkanı Bo Xilai’nin görevden alınmasının ardından, Çin’de bir takım önlemler alınmakta: bazı yetkililer yolsuzluk nedeniyle soruşturma altına alınıyor, Maoist web siteleri kapatılıyor ve Maoist yorumcular görevlerinden alınıyor. Aynı zamanda, şaşırtıcı bir sansürün kaldırılması da gündeme damgasını vurmuş durumda: Epoch Times artık Çin’de internet üzerinden okunabiliyor.

17 Mart’ta Bo Xilai’nin görevden alınmasının üçüncü gününün ardından, popüler bir microblog servisi olan Çin Tencent Weibo’da bir internet kullanıcısı hayretle şunu yazdı: “İnternet sansürünü kırarak güvenlik duvarına tırmanmaya ihtiyacım yok, yurtdışı Epoch Times websitesine doğrudan ulaşılabiliyor.” Test edildikten sonra, birçok internet kullanıcısı da bunun doğru olduğunu tespit etti.

Günde bir milyondan fazla ziyaretçi toplayan Çince “Epoch Times” websitesi, Çin dışında çok popüler, ancak Çin içerisinde bloke edilmiş durumdaydı.

Sichuan eyaletinden Peng Yuanwen adlı bir internet kullanıcısı ise şaşkınlıkla şöyle ifade etti: “Aman Tanrım! Epoch Times’a doğrudan erişmek bu kadar kolay, bu inanılmaz bir şey. Başkan Fang’ın bu durumdan haberdar olup olmadığını merak ediyorum. Partiyi bırakan 110 milyonun üstünde insan var.” Epoch Times web sitesinde, Çin Komünist Partisi (ÇKP) ve bağlı kuruluşlarından ayrılmış üyelerin sayısı ile ilgili kayıtlar yayınlanmakta.

İnternet kullanıcısı tarafından bahsedilen Başkan Fang adlı kişi, Pekin Üniversitesi Posta ve Telekomünikasyon başkanı Fang Bin-Xing. Başkan Fang ‘Büyük Çin Güvenlik Duvarını’ tasarlamada yardımcı olmuş, düşünce özgürlüğünü bastırmada ÇKP yetkilileri ile suç ortağı olmuş ve böylelikle Çin halkının düşmanlığını kazanmıştı.

“Altın Kalkan Projesi” olarak da bilinen “Büyük Çin Güvenlik Duvarı”, hassas anahtar kelime filtreleme ile arasında Dokuz Yorum, Dalay Lama, Falun Gong ve diğerlerinin de dahil olduğu web sitelerini sansürlemekteydi.

Harvard Üniversitesi, Toronto Üniversitesi ve Ottawa Üniversitesinin yürüttüğü ortak bir proje olan “Açık İnternet Girişiminin” yaptığı çalışmaya göre Çin Komünist Partisi’nin son derece eleştirel bir değerlendirmesi olan Dokuz Yorumun, Epoch Times tarafından yayımlanması sebebiyle Epoch Times tamamen ulaşılamayan web siteleri arasında listelenmişti.

Çin’de birçok kişi Epoch Times web sitesine girmeye çalıştı. Bazıları erişilebilir dedi, ama bazıları bloke edildiğini söyledi. Bir ara Weibo’da aratma yapıldığında “Epoch Times” bloke değildi.

“Yeşil Çay” adlı bir internet kullanıcısı “Ben denedim ve çalıştı” dedi. Web sitesini [Epoch Times web] açmaya çalıştığımda, simgesini tıkladığımda kısa sürede çalıştı.”

“Dünya Bulutları” adında başka bir internet kullanıcısı ise 18 Mart tarihinde şunları söyledi: “Güvenlik duvarını aşmak dün geceden beri mümkün“

 “Her Gün Mutlu ve Zengin Yaşam” adlı kullanıcı ise Epoch Times’ın yeniden erişilebilir oluşuyla ilgili şöyle söyledi: “2000 yıldır beklediğimiz an! Haha, bugünün Çin halkı çok şanslı! Ve yeniden, tarihte olduğu gibi kendini düzeltme düzenin varlığına inanıyorum! Ayrıca Çin için parlak bir gelecek görebiliyorum.”

İngilizce kaynak:

Bo Xilai Fired, Epoch Times Website Unblocked Behind GFW

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.