New York Times Saldırı Makalesinde Shen Yun’u Hedef Aldı
New York Times son saldırı makalesinde Shen Yun’un başarısını çarpıtıyor. Makale, Falun Gong’u hedef alan din karşıtı bir bakış açısıyla, sahne sanatları şirketinin başarısına saldırıyor.
Çoğu sahne sanatları şirketleri, mali zorluklarla mücadele ediyor. Faaliyetlerini sürdürebilmek için resmi ya da kurumsal hibelerden yararlanıyor. Bunun yanı sıra Shen Yun Sahne Sanatları, kendine yeten bir iş modeliyle bu zorlukları aşmıştır. Tek bir sahne sanatları grubuyken, dünyanın dört bir yanında turneye çıkan sekiz gruba dönüşmeyi başarmıştır.
Şirket, Falun Gong adlı ruhsal disiplini uygulayanlar tarafından, geleneksel Çin kültürünü yeniden canlandırma misyonuyla kurulmuştur. Ayrıca Shen Yun sanat aracılığıyla, Falun Gong’un Çin’deki komünist rejim tarafından maruz bırakıldığı zulme dikkat çekmektedir.
Ancak bu sanatsal ve mâli başarı, The New York Times tarafından tekrar tekrar saldırıya uğramıştır. Gazete son beş ay içinde şirkete yönelik en az dokuz makale yayınlamıştır. Bunlardan birkaç tanesi geçtiğimiz Aralık ayının son haftasında ortaya çıktı.
Bu kez New York Times, şirketi olumsuz bir şekilde yansıtarak, nakit rezervlerini elinde bulundurmakla suçladı. Ayrıca Shen Yun’un başarısını, mesnetsiz gerekçelere dayandırdı. Bazı Falun Gong uygulayıcılarının Shen Yun’a ev sahipliği yaptıklarını, gösterileri tanıtmak için zaman harcadıklarını ya da para bağışladıkların iddia etti.
Shen Yun’un bazı paraları yasa dışı yolla elde etmiş “olabileceğini” ima edecek kadar ileri gitti. Ancak The New York Times, makalenin giriş paragraflarındaki bu iddiayı kanıtlayamadı.
The Epoch Times’ın edindiği bilgiye göre, New York Times muhabirleri de makalede yanlış ifadeler kullandılar. Ayrıca yayından önce bu yanlışlıklardan haberdar olduklarını okuyuculardan gizlediler.
Dini Zulme Karşı Mücadele
Shen Yun yaptığı açıklamada “Şirketimizin olağanüstü bir başarı elde ettiği doğru” diye belirtti.
“Ayrıca, kendi çabalarımızla Amerikan tarihinde en hızlı büyüyen sahne sanatları şirketini inşa ettiğimiz de doğrudur.
[The New York] Times’ın tamamen yanıldığı nokta ise, bunun neden ve birçok açıdan nasıl gerçekleştiğidir.”
Shen Yun, “komünizm öncesi Çin” temasıyla her yıl yeni bir klasik Çin dansı prodüksiyonu sergileyerek büyük bir kültürel fenomen haline gelmiştir. Sayısı sekize ulaşan dans gruplarının her biri bir orkestra eşliğinde sahne almaktadır. Dünya çapında her yıl yaklaşık bir milyon kişilik bir izleyici kitlesine performans sergilemektedir.
Falun Gong, Doğruluk, Merhamet ve Hoşgörü ilkelerine dayanan ruhsal bir disiplindir. Uygulama, meditasyon egzersizlerinden ve öğretilerden oluşur. 1990’larda Çin’de son derece popüler hale gelmişti. O zamanki resmi tahminlere göre, 1999’da 70 ila 100 milyon arasında insan bu uygulamayı benimsemişti. Aynı yıl ÇKP’nin en üst lideri Jiang Zemin, Falun Gong’u komünist ideolojiyle rekabet etmekle suçladı. Jiang Zemin’in başlattığı baskı kampanyasında rejim, milyonlarca uygulayıcıyı toplayıp hapishanelere ve çalışma kamplarına göndermeye başladı. Çoğunluğunu işkenceden öldürdüler veya Çin rejiminin gelişmekte olan organ nakli endüstrisinde kullanmak için, organlarını çıkardılar.
Çin’deki ve dünyadaki Falun Gong uygulayıcılarının önemli bir kısmı, zulüm hakkında farkındalık yaratma çalışmalarına katılmıştır. Çoğunun aile üyeleri Çin’de hapsedilmiş veya istismara maruz kalmıştır. Bu tür çalışmaların neredeyse tamamı gönüllülük esasına göre gerçekleştirilmiştir.
Falun Dafa Bilgi Merkezi’nin Analizleri
FDIC (Falun Dafa Bilgi Merkezi), Falun Gong zulmünü takip eden ve kâr amacı gütmeyen bir kuruluştur. Falun Gong uygulayıcılarının yaptıkları çalışmaları ve faaliyetleri şu şekilde açıklıyor: “Falun Gong uygulayıcılarının amacı, yalnızca Çin’deki ailelerine ve inananlara yardım etmek değildir. Aynı zamanda Çin halkında ve dünyanın dört bir yanındaki insanlarda farkındalık yaratmaya çalışmaktır. Birçok insan ÇKP’nin zararlı ve yanlış propagandasını görmedikleri için zulme katılıyor ya da kayıtsız kalıyorlar. Falun Gong uygulayıcıları bu insanları bilgilendirmek için her zaman, yaratıcı ve şiddet içermeyen yollar buldular.”
FDIC bir basın açıklamasında “Bu, birçok inançta yaygın olan, iyi işlerin ödüllendirileceği ve kötü işlerin, özellikle de masum insanlara yönelik şiddetli zulüm ve cinayetlerin, bu dünyada değilse bile ölümden sonra cezalandırılacağı yönündeki derin bir inançtan kaynaklanmaktadır” ifadelerini kullandı.
Çin’deki zulmün devasa boyutuna ve bunu ifşa etmeye yönelik tabandan gelen çabalara rağmen, Amerika haber medyası konuyu ele almakta yavaş kaldı. The Wall Street Journal’da konuyla ilgili bir makale dizisi yayınlanması gibi bazı istisnalar var. Yazar Ian Johnson, bu makalelerle 2001’de Pulitzer Ödülü kazandı.
FDIC’nin bu yılın başlarında yayınladığı bir analizde New York Times’ın tavrından da söz ediliyor. Gazete, bu önemli insan hakları hikâyesini bildirmek yerine, tam tersi yaklaşım sergiledi. İlk yıllarda ÇKP’nin Falun Gong karşıtı propagandasını papağan gibi tekrarladı. Daha sonra, suiistimallere dair kanıtlar artarken bile, konuyu neredeyse görmezden geldi.
FDIC, son makale dizisinin zamanlamasını sorguluyor. Zira ÇKP’nin Falun Gong’u yurtdışında “ortadan kaldırmak” için yeni bir kampanya başlattığına dair ihbarcı raporlarla aynı zamana denk geldi.
Gazete son yıllarda, ABD’deki Çinli Falun Gong uygulayıcılarına açıkça saldırmaya başladı. Saldırıların birinci hedefi Shen Yun oldu.
FDIC, 30 Aralık tarihli bir bildiride, son makale dizisinin zamanlamasını sorguladı. Zira bu makaleler bazı ihbarcı raporlarla aynı zamana denk geldi. Raporlar ise ÇKP’nin, yurtdışında Falun Gong’u “ortadan kaldırmak” için yeni bir kampanya başlattığına dair. Hatta bu raporlar “rejim ile görünür bir bağı olmayan medya kuruluşlarında bile” yayınlandı.
Tabandan Gelen Çabalar
Shen Yun açıklamasında “Times’ın Shen Yun karikatürü, gerçek hikâyenin her bir parçasını göz ardı ediyor. Bu hikâye, Çin’deki zulümden kaçan cesur kadın ve erkeklerin kan, ter ve gözyaşlarıyla yazılmıştır” dedi.
Gail Rachlin, New York’lu bir emlak komisyoncusu, American Airlines, FedEx ve Hilton’un eski yöneticisidir. Aynı zamanda Rachlin, Amerikan halkı arasında farkındalık yaratan ilk Falun Gong gönüllülerinden biridir.
The Epoch Times’a yaptığı açıklamada birçok Falun Gong uygulayıcısının Shen Yun’un başarısını, devam eden zulüm hakkında farkındalık yaratmada bir atılım olarak algıladığını söyledi.
“Shen Yun ilk geldiğinde ‘insanlara kim olduğumuzu anlatmak için inanılmaz bir fırsat’ gibiydi” dedi.
Rachlin, kurumsal etkinliklerde sunuculuk deneyimine sahip oluğundan, New York’taki gösterinin sunuculuğunu yapmayı teklif etti.
“Shen Yun, olup biteni ifade etmek için en iyi yolumuzdur. Özgürlüğümüzün ifade edilmiş halidir” dedi.
Gösteri coşkulu tezahüratla karşılandı. Ayrıca neşelendiren mesajı, yüksek seviyedeki sanatsallığı ve kusursuz prodüksiyonu nedeniyle övgü aldı. Her sezonda Shen Yun’a, zulmü tasvir eden bir veya iki yeni dans parçası ekleniyor. Eleştirmenlerin yorumlarına göre Shen Yun’un Çin’de sahne alamamasının sebebi de bu.
Genellikle, belirli bir bölgede yaşayan bir grup Falun Gong uygulayıcısı, Shen Yun’u davet eder. Yerel ve kâr amacı gütmeyen bir kuruluş aracılığıyla, bulundukları bölgedeki en iyi tiyatro kiralanır.
Bilet satış gelirleri, ev sahibi kuruluşun masraflarını karşılamak için kullanılır. Ayrıca sözleşmeye göre Shen Yun’un performans ücreti ödenir.
Bazı durumlarda, yerel sunucular gösteriyi kendi paralarıyla tanıtır. Bilet satışları başladığında, ödedikleri miktar kendilerine iade edilir.
New York Times’ın Yanlış Beyanları
New York Times, 2017/2018 sezonunda Indiana’da yaşanan böyle bir davayı kullandı. Yıllar sonra şovların, sunucuların ilk masraflarını karşılayacak kadar para kazandırmadığını iddia etti. Ayrıca bunun için devletten hibe aldıklarını iddia etti.
Ancak ev sahibi kuruluş olan Indiana Falun Dafa Derneği’nin başkanı, bunun asılsız olduğunu bildirdi. Makalenin yayınlanmasından önce The New York Times muhabirlerine bir e-posta gönderdi.
“Bu yanlış beyanlar için kullandığınız ‘kayıtları’ sağlayabilirseniz çok sevinirim” diye yazdı. Ancak hiçbir zaman bir yanıt alamadı.
The Epoch Times’a yaptığı açıklamada, gösterilerin aslında oldukça başarılı geçtiğini söyledi. Aynı sezon masrafları karşılamaya yetecek kadar para kazandıklarını anlattı. Üstelik hiçbir devlet hibesinin de söz konusu olmadığını belirtti. Kanıt olarak kâr amacı gütmeyen kuruluşun 2018 tarihli banka hesap özetini sundu.
The New York Times muhabirleri makalelerinde, bu açıklamanın hiçbir bölümüne yer vermedi.
Muhabirler, Falun Gong uygulayıcılarının Shen Yun gösterilerine yardım etmelerinin sebebini ilginç bir şekilde açıkladılar. Bunu “dini bir coşku” ve insanları “yaklaşan kıyametten” kurtarmanın bir yolu olarak gördüklerini iddia ettiler.
The Epoch Times, daha önce Shen Yun şovlarına ev sahipliği yapmış Falun Gong uygulayıcılarıyla görüştü. Onlar, kıyamet hakkındaki her türlü söylemi reddettiler.
Bunun yerine, gösteriyi desteklemek için üç nedenleri olduğunu söylediler. Geleneksel Çin kültürüne olan tutkularını paylaştılar. Ayrıca bu kültürün ÇKP tarafından yok edildikten sonra yeniden canlandığına inandıklarını anlattılar. Bunun bile tek başına çok değerli bir amaç olduğunu belirttiler.
Gösteri umut veriyor ve insanların kalplerindeki en yumuşak noktayı, içlerindeki iyiliği bulmalarına yardımcı oluyor.
Xing Chen, performans sunucusu
Ayrıca gösterinin izleyicileri manevi açıdan canlandırdığını düşünüyorlar.
Xing Chen, son dört yıldır San Antonio’da Shen Yun gösterilerine ev sahipliği yapıyor. “Gösteri umut veriyor ve insanların kalplerindeki en yumuşak noktayı, içlerindeki iyiliği bulmalarına yardımcı oluyor” dedi.
“Topluma ve insanlığa fayda sağlıyor ve bu çok anlamlı bir şey. Bu yüzden bunun bir parçası olabildiğim için gurur duyuyorum.”
ÇKP’nin Yansıması
Üçüncü olarak, gösterinin Çin’deki baskılar hakkında farkındalık yaratmak için etkili bir araç olduğunu düşünüyorlar.
Rachlin “Bizim onu desteklememizin sebebi bunlar” diyor. “Bir ‘kıyamet’ safsatası değil.”
Falun Gong’u kıyamet inancı olarak tasvir etmek, ÇKP’nin zulmün ilk yıllarında kullandığı, eski bir propagandadır. Üstelik bu klişe defalarca çürütülmüştür.
Shen Yun, açıklamasında “Makaledeki bazı temaların, ÇKP’nin yürüttüğü propagandayı yansıttığını görmek rahatsız edici. ÇKP de Shen Yun ve Falun Gong’a yıllardır aynı asılsız teorilerle saldırır” dedi.
Şirket yaptığı açıklamada “Yirmi beş yıl önce Pekin de bu tür söylemler uyduruyordu. Amacı bizi özgürlüklerimizden mahrum etmek, insanlıktan çıkarmak, susturmak ve insanları bize karşı kışkırtmaktı. Böylece bu söylemlerle ülke çapında sürdürdüğü şiddet ve öldürme kampanyasına destek sağlıyordu” dedi.
“Aynı temalar bugün, Times sayfalarında yeniden ortaya çıkıyor. Bu durum, Times bünyesi içinde ve okuyucuları arasında ciddi bir endişeye yol açmalıdır.”
Makaledeki bazı konuların ÇKP’nin Shen Yun ve Falun Gong’a karşı yürüttüğü propagandayı şok edici bir benzerlikle yansıttığını görmek… rahatsız edici.
Shen Yun Gösteri Sanatları
New York Times muhabirleri ayrıca Shen Yun çalışanlarından birinin ölümü üzerine bir iddiada bulundu. Bu kişinin tüm birikimlerini Shen Yun çalışanlarının ekipman ve bazı lüks eşyaları için kullandığını söyledi. Daha sonra da tedavi masraflarını karşılayacak parası olmadığı için kanserden öldüğünü iddia etti.
Şirketse, söz konusu çalışanın etrafındakiler tarafından “gereksiz ve aşırı harcamalarını azaltması yönünde teşvik edildiğini” söyledi. Ayrıca “sağlığına dikkat etmemesinin Shen Yun’daki meslektaşları tarafından da endişe konusu olduğunu” ekledi.
“Tedaviyi defalarca reddetti. Sonunda Shen Yun personelinden biri hastaneye götürülmesini talep etti ve onu kendileri hastaneye götürdüler” dedi.
“Tüm hikâye yürek parçalayıcı. Çalışanımızın ailesine en içten taziyelerimizi sunuyoruz. Çünkü yaşadıkları şiddetli acıyı anlıyoruz. Bununla birlikte, [kadının] eylemleri ve kararları elbette kendisine aittir. O, yaptıklarını Shen Yun personelinin tekrarlayan ve bazen hararetli uyarılarına rağmen gerçekleştirdi.”
Kâr Amacı Gütmeyen Bir Sahne Sanatları Şirketini Yönetmek
New York Times, Shen Yun’u bağışlar, hibeler ve maliyet tasarruflarıyla para kazanıyormuş gibi göstermeye çalışıyor. Ancak şirketin mali durumu incelendiğinde çok farklı bir tablo ortaya çıkıyor. 2023 yılında bağış ve diğer katkılardan gelen para, gelirlerinin yüzde 18’inden az.
Belgeler, finansal başarısını büyük ölçüde güçlü bilet satışlarına borçlu olduğunu gösteriyor.
Yaptığı açıklamada şirket, “Yeni kurulan birçok şirket gibi, biz de başlangıçta kişisel kahramanlıklara güvendik. Hayalimizi gerçekleştirmek için çoğunlukla geceleri ve hafta sonları çalışan, tamamen gönüllü bir ekibimiz vardı… Büyümeye devam ettikçe, personelimizin maaşlarını ve aldıkları hizmetleri artırdık” dedi.
Ayrıca operasyonları yürütme maliyetlerini, önemli bir sorumluluk olarak tanımladı. “Çünkü çalışanlarımıza her şey dâhil yaklaşımı sunuyoruz” dedi.
Şirket, birçok çalışanına ücretsiz konaklama ve yemek imkânı sağladığını belirtti.
“Ayrıca kampüsümüzü paylaşan Fei Tian okullarının finansmanına da yardımcı oluyoruz. Fei Tian tüm öğrencilerine konaklama ve yemek dâhil tam burs sağlar. Bunun da yıllık değeri yaklaşık 50.000 dolardır.”
Şirket büyüdükçe ve gösterileri popülerlik kazandıkça geliri de arttı. 2023 yılında yaklaşık 50 milyon dolara ulaştı.
New York Times, Shen Yun’un parasını harcamadan veya yatırım yapmadan neden bir bankada sakladığını sorguladı. Ancak yayın, şirketin nakit rezervlerini tutmasının neden kötü bir şey olacağını açıklamadı. Nakit rezervlerinin herhangi bir şekilde kötüye kullanıldığı iddiasında bulunmadı.
Shen Yun açıklamasında “mali açıdan yüksek düzeyde hazırlıklı olmak istiyoruz” dedi.
Eski Usulde Hayatta Kalıyoruz
“Aslında, COVID-19 salgını sürecinde bir buçuk yıl boyunca performans gösteremedik. Buna rağmen tüm personelimizi kadromuzda tutmayı başardık. Ayrıca gerektiğinde bunu tekrar yapabilme niyetindeyiz.”
Şirket, finansmanını uzun vadeli bir bakış açısıyla yönetmesi gerektiğini vurguladı.
Rachlin, Shen Yun’u öncelikle bir para kazanma makinesi olarak resmetmenin mantıksız olduğunu söyledi.
Şirketten yapılan açıklamada, “[New York] Times’ın şirketimizin nakit rezervlerine odaklanması yersiz görünüyor. Belki de bu durum, Shen Yun gibi bir organizasyonu yönetmenin ne gerektirdiğine dair bilgisizliğinden kaynaklanıyor olabilir” ifadeleri yer aldı.
“Dünyadaki sahne sanatları şirketlerinin büyük çoğunluğunun aksine, kurumsal sponsorlarımız, düzenli hükümet desteğimiz ve aktif üye bağış programımız yok. Biz eski usulde hayatta kalıyoruz. Ürünümüzün izleyicilerimize sağladığı değerlerle ayakta duruyoruz.”
COVID-19 salgını döneminde hükümetin uyguladığı karantinalar ve kısıtlamalar nedeniyle iki sezon boyunca gösteriler yapılamamıştı. Makale Shen Yun’un, yardım fonundan büyük bir pay elde etmek amacıyla “kuralları çiğnediğini” iddia etti.
Shen Yun suçlamaları “çok yanıltıcı” olarak nitelendirdi.
Rachlin, Shen Yun’u öncelikle bir para kazanma makinesi olarak tasvir etmenin mantıksız olduğunu söyledi.
“Para kazanmak istiyorsanız, para kazanmanın birçok başka yolu var” dedi.
Sanat endüstrisi araştırma şirketi SMU DataArts’a göre sahne sanatlarında geçimini bilet satışlarıyla sağlamak oldukça zordur. Sahne sanatları şirketleri genellikle bilet satışından, giderlerinin yalnızca yarısını karşılayacak kadar para kazanabiliyor.
Shen Yun, 2006 yılında çeşitli zorluklarla karşı karşıyaydı. İsmi tanınmıyordu. Ayrıca kendisine ait bir sahnesi, hükümet desteği, kurumsal bağışçıları veya hayırsever patronları yoktu.
Üstelik son derece karmaşık bir prodüksiyon stratejisi benimsemişti. Özel yapım kostümler, animasyonlu bir fon kullanıyordu ve canlı orkestra performansı vardı. Ayrıca her sezon yepyeni koreografiler, kostümler, fon tasarımları ve müzik besteleri yaratmayı seçti. Üstelik bir de faaliyetlerine, New York’un aşırı doymuş sahne sanatları piyasasında başladı.
İnsanlar Artık Sadece Para İçin Yaşıyor, Öyle Mi?
Chen, The New York Times’ın Shen Yun’a gölge düşürmesini tuhaf bulduğunu söyledi. Çünkü kendisi gibi birçok kişi Shen Yun için gönüllü olmuştu.
The Epoch Times’la yaptığı ropörtajda, “İnsanlar artık sadece para için yaşıyor, öyle mi?” dedi. “Bizim de spiritüel bir yanımız var ve günlük hayatın ötesinde, elle tutulamayan bir şeyin peşindeyiz.”
New York Times, Falun Gong kurucusu Bay Li Hongzhi’nin Shen Yun’dan maddi çıkar sağladığını, hiçbir kanıt olmaksızın, defalarca ima etmeye çalıştı.
Falun Gong uygulayıcıları tarafından genellikle Shifu (Öğretmen veya Usta anlamına gelir) olarak hitap edilen Bay Li, 1992 yılında Çin genelinde bir dizi seminer aracılığıyla Falun Gong’u halka tanıttı. Bay Li’nin ana öğretileri daha sonra “Zhuan Falun” adlı bir kitap olarak yayınlandı. Kitap, ÇKP tarafından yasaklanmadan önce Çin’de en çok satan kitap oldu. Ancak daha sonra ÇKP kitaplara el koydu ve hatta halka açık kitap yakma gösterileri düzenledi.
Bay Li, Falun Gong uygulayıcıları tarafından düzenlenen konferanslarda, çoğunlukla Kuzey Amerika’da konuşmalar yaptı. Bunlardan birkaçı, derleme kitap olarak da yayınlandı.
FDIC, 30 Aralık tarihli açıklamasında “Bay Li, kâr amacı gütmeyen bir kuruluş olan Shen Yun da dâhil olmak üzere Falun Gong’a bağlı şirketlerden herhangi bir gelir elde etmiyor” dedi.
“Tüm Falun Gong kitapları ve öğretici videolar 40’tan fazla dilde çevrimiçi ve ücretsiz olarak yayınlanmaktadır. Ayrıca tüm Falun Gong konferanslarına katılım ücretsizdir. Açıkça görülüyor ki, maddi kazanç asla onun motivasyonu olmamıştır.”
Yazan: Petr Svab, The Epoch Times
Yorumlar kapalı, ancak trackbacks Ve pingback'ler açık.